MTU za obrtnike: ključne informacije

Što je MTU i što moram napraviti prilikom pokretanja obrta? Često se susrećemo s pitanjima vezanim uz zakonske propise i uvjete za otvaranje web shopa, veleprodaje i maloprodaje putem interneta odnosno na daljinu. U ovom blogu donosimo pregled provjerenih informacija i sve detalje vezano uz MTU, upis djelatnosti te svih drugih zahtjeva nužnih za obrtnike odnosno sve koji planiraju otvoriti obrt i baviti se web prodajom.

 

Otvaranje obrta – kako i koja je procedura

Najvažnija stvar prilikom otvaranja online trgovine je dobivanje MTU za obrte te upis djelatnosti 47.91., trgovina na malo putem pošte ili interneta. Kratica MTU odnosi se na minimalne tehničke uvjete koji moraju biti zadovoljeni. Detalje oko otvaranja obrta možete pronaći u blogu Osnivanje obrta u Hrvatskoj. Nakon što ste utvrdili korake oko otvaranja obrta te definirali svoj poslovni plan i željenu djelatnost, nužan korak, uz sve navedeno, je MTU.  Minimalni tehnički uvjeti omogućit će vam upis djelatnosti trgovina na malo putem pošte ili interneta. Oblik prodajnog objekta odnosi se na prodaju na daljinu – prodaju putem interneta (skladište) u obrt (obrtnicu).

 

MTU za trgovinu – koji su minimalni zahtjevi?

Minimalni zahtjevi za djelatnosti trgovina na malo putem pošte ili interneta u prvom koraku podrazumijevaju skladište minimalne površine 6 m² za maloprodaju, odnosno 25 m² ako se planirate baviti i veleprodajom proizvoda. U suštini, MTU procedura je ista za veleprodaju i maloprodaju. Razlikuje se samo minimalna površina skladišta. Kako je zakonski određena vrlo mala potrebna veličina skladišta od samo 6 m² te kako uz navedeno trošak „paušalnog obrta“ nije velik (osobito ako ste već zaposleni i na ovo gledate kao na dodatan izvor prihoda) često nam se događa da klijenti bez detaljne analize odlučuju pokrenuti posao logično razmišljajući da će vrlo jednostavno zadovoljiti uvjete od samo 6 m² skladištenog prostora. Nažalost to nije moguće. Skladište koliko god bilo malo, mora zadovoljiti određene uvjete.

 

MTU-obrtnici

Koje zahtjeve treba ispunjavati skladište kako bih mogao pokrenuti djelatnost trgovine na malo

Skladišni prostor, koliko god mali bio, mora biti upisan kao poslovni prostor i posjedovati uporabnu dozvolu. Niže možete pročitati sve zakonski nužno, no svakako treba istaknuti da opcija skladištenja robe na kućnoj adresi ili kod poznanika koji ima garažni prostor često nije moguća.

 

Koraci za dobivanje MTU za prodaju putem interneta?

Za dobivanje MTU potrebno je ispuniti zahtjev te priložiti potrebnu dokumentaciju:

  • presliku rješenja o upisu u registar ovlaštenog tijela;
  • dokaz o pravu korištenja prostora (vlasnički list, ugovor o zakupu);
  • dokaz da se građevina može koristiti odnosno izdati rješenje za obavljanje djelatnosti;
  • dokaz o ispunjavanju uvjeta poslovnog prostora temeljem posebnih propisa;
  1. a) uporabna dozvola izdana sukladno člancima 136., 182. ili 184. novog Zakona o gradnji;
  2. b) akti i dokumenti sukladno člancima 175. st. 6. Zakona o gradnji (ako se objekt nalazi u povijesno kulturnim objektima, prethodno odobrenje Gradskog zavoda za zaštitu spomenika kulture i prirode);
  3. c) izvješće o ispravnosti električnih instalacija, izvješće o nepropusnosti plinskih instalacija i o ispravnosti plinskog trošila ako se isto nalazi u poslovnom prostoru te izvješće o higijenskoj ispravnosti vode za piće.

 

Što je preslika rješenja o upisu u registar ovlaštenog tijela?

Ako zahtjev za MTU pokrećete putem obrta, trebat će vam kopija rješenja o upisu obrta u obrtni registar. U slučaju da vaš obrt još nije otvoren, paralelno ga otvarate i predajte zahtjev za minimalne tehničke uvjete (MTU).

 

Što su dokazi o pravu korištenja prostora?

Dokazi o pravu korištenja prostora uključuju vlasnički list kojeg možete jednostavno pronaći putem online servisa zemljišnih knjiga. Imajte na umu samo da će vam trebati original kojeg možete jednostavno skinuti putem sustava e-Građani.

Ako niste vlasnik prostora uz izvadak iz zemljišnih knjiga trebate priložiti i ugovor o zakupu poslovnog prostora/skladišta. Pripazite na to da u ugovoru mora biti navedena i dopuštena mogućnost obavljanja željene djelatnosti unutar poslovnog prostora.

 

Dokaz o ispravnosti građevine i uvjeta poslovnog prostora

Procedura podrazumijeva i dokaz da se građevina može koristiti, odnosno da se njoj može izdati rješenje za obavljanje djelatnosti. Također, potreban je i dokaz o ispunjavanju uvjeta poslovnog prostora temeljem posebnih propisa.

Sve detaljne informacije možete pronaći na Pravnom informacijskom portalu IUS-INFO. Pritom svakako obratite pozornost da željeni prostor posjeduje uporabnu dozvolu. Često nam se događalo da klijeti imaju idealan skladišni prostor, no zbog nedostatka uporabne dozvole ili namjene nisu ga mogli koristiti. Stoga, bez uporabne dozvole nije moguće podnijeti zahtjev za MTU. Namjena prostora mora biti definirana za poslovne djelatnosti.

 

MTU-uporabna-dozvola

 

Koliko traje proces dobivanja MTU?

Nakon što ste prikupili navedenu dokumentaciju i utvrdili da objekt ima „uredne papire“ možete pristupiti zahtjevu za izdavanje MTU-a. Proces dobivanja MTU trebao bi trajati maksimalno 30 dana. Svakako, uzmite u obzir da procedura može potrajati i duže. Obavezno računajte i na dodatno vrijeme potrebno za izradu atestova/izvješća o ispravnosti električnih instalacija. Ako se u prostoru nalaze i plinske instalacije, važno je imati i izvješća o njihovoj nepropusnosti i ispravnosti plinskog trošila. Navedena izvješća mogu izraditi brojne ovlaštene tvrtke, koje možete pronaći jednostavno. Nama se kao primjer pozitivne prakse pokazala tvrtka Zaštita na radu.

 

Kako predati zahtjev za MTU?

Prijavu za MTU možete izvršiti online na portalu Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja RH ili fizičkim odlaskom u gradski ured uz uvjet da ste obrt već otvorili te radite samo dopunu djelatnosti. Upravna pristojba za izdavanje rješenja o MTU iznosi 50,00 kn. Ako obrt otvarate uz izdavanje MTU dodatnu dokumentaciju prilažete uz zahtjev za otvaranje obrta. Nakon predaje dokumentacije u oba slučaja zadnji korak je dolazak komisije u vaš poslovni prostor.

 

Dolazak komisije za MTU?

U roku od 30 dana po predanom zahtjevu, odnosno ako je s vašom dokumentacijom sve u redu, možete očekivati dolazak komisije. Komisija utvrđuje je li objekt ispravan za korištenje i u skladu s priloženom dokumentacijom.  Ako zadovoljite sve parametre, što komisija može potvrditi usmeno na mjestu, možete iza toga očekivati rješenje o MTU kroz dva tjedna te započeti s radom.

 

U kojim slučajevima mi nije potreban MTU?

Ako se bavite posredovanjem u internetskoj prodaji (dropshipping) ili koristite usluge u nekom od eCommerce fulfillment centara u Hrvatskoj, kao što je Warehouse.hr, ne trebate posjedovati MTU. Također, ako imate maloprodajni dućan i MTU za njega, nema potrebe za dodatnim MTU-om, nego koristite postojeći za potrebe web shopa i prodaje na daljinu. Važno je samo dodatno naglasiti da kod dropshippinga naručena roba mora ići izravno od dobavljača na adresu kupca. Ovo često nije slučaj jer većina naših klijenata ima potrebu za dodatnom manipulacijom robe (prepakiravanjem). U tom slučaju, ako želite izbjeći proceduru oko MTU, na raspolaganju vam ostaje usluga fulfillment centara. Više o poslovanju fulfillment centra pročitajte u našem blogu.

 

Odlučio sam se na usluge fulfillment centra, koja je procedura kako bi kao obrtnik mogao upisati djelatnost  za prodaju putem interneta?

Vrlo jednostavno. Predajete izjavu da će usluge skladištenja i logistike obavljati tvrtka registrirana za navedenu djelatnost (fulfillment centar). Predajom navedene izjave i sklapanjem ugovora s fulfillment centrom izbjegavate cijelu proceduru dobivanja MTU. U slučaju da su vam potrebne fulfillment usluge skladištenja, pakiranja i slanja, javite nam se putem kontakt obrasca ili na mail info@warehouse.hr

Kontaktirajte nas